Szépség

Baba biznisz

 Indiában beszélnek „Baba-biznisz”-ről. Az Indiatimes.com oldalakon a kezdőknek így ecsetelik az előnyöket: „Alacsony indulási költségek, minimális befektetés. És az embernek reggel még borotválkoznia sem kell!”

            Az indiai guruk bizniszei virágoznak, elsősorban a lelki üdvösséggel törődnek, azt ígérik, hogy a stresszes állapotot meg tudják szüntetni, és segíteni tudnak a belső egyensúly megtalálásában. És közben kisebb vagy nagyobb adományokkal is számolhatnak, amelyeket nem kell a könyvelésben feltüntetniük. Így aztán igen nehéz a spirituális vállalkozások vagyoni helyzetét megbecsülni.

            A „Baba-biznisz”-nek hosszú a története, és sokféle vonatkozása van. Millió ügyfelük esküszik a tőlük kapott spirituális segítségre, míg mások viszont sok gurut sarlatánnak tartanak. Az biztos, hogy néhányan nagyon meggazdagodtak. Vannak különösen vitatott egyedek, akik uralják az indiai sajtót: Ilyen Ram Rahim Singh, a Dera Sacha Sauda („Ort der Wahrheit” – Az Igazság  Helye) vallási szekta vezetője. 50 évesen kétszeres nemi erőszak elkövetése miatt 20 évnyi szabadságvesztésre ítélték. A híveinek egy óriási csoportja (százezres tömeg) nagyon feldühödött az ítélet miatt, és kocsikat meg házakat gyújtottak fel. A biztonsági emberek közbeléptek, és a káoszban tucatnyi ember az életét is vesztette. A guru bukása máig tartó mély sokkot idézett elő. A guru állítása szerint világ szerte 60 millió követőjének okozott csalódást.

            Rossz hírek jelennek meg a „bababiznisz”-ről? – kérdezik Arvind Singhal marketingtanácsadót  Gurgaonban.  „Oh, igen, egy guru most börtönbe vonul, és akkor nemsokára másik húsz is követi.”, mondja Singhal. „Nem hiszem, hogy ez ártani fog az üzletüknek”, véli Singhal, mivel a guruk nemcsak spirituális munkát folytatnak, hanem régóta próbálnak vállalkozásokat létrehozni. Egy nagy üzletág, amelybe beszálltak, az ayurvédikus és ökológiai termékek üzletága, amelynek Indiában körülbelül 490 milliárd dollárt hoz.

 Ram Rahim, aki jelenleg börtönben ül, a múlt évben kezdte meg a kereskedést. Az MSG All Trading International vállalat, amely az ő szektájához tartozik „swadeshi” (hazai) és „biológiai” termékeket bocsájtott piacra. A képeken ragyogó arcú gurut látunk, fölfelé tartott hüvelykujjal, és mögötte tömött polcok befőttekkel, tésztával , mézzel és rizzsel megrakva. Az MSG rövidítés sokatmondó, mivel a Guru „Isten küldötteként” jelent meg. Két film is készült vele, amelyben ő a főszereplő, a plakáton színes, gyöngyös ingben, körülötte tűznyelvek. A filmben a világ gonoszai ellen harcol, és végül természetesen győz.

            És valójában mennyire sikeresek a guruk, mint fogyasztói javak forgalmazói? Singhal szerint számos ilyenféle kísérlet van, de eddig igazán csak egy futott be:

A vegyi anyagoktól mentes élet iránti igény manapság nagyon elterjedt irányzat – Indiában is, akár csak Európában.

Ez a sikeres guru Baba Ramdev jóga-guru, aki a saját televízió műsorával vált először népszerűvé. Itt milliókat tanított meg arra, hogyan lélegezzenek helyesen, hogyan hajtogassák össze a testüket ahhoz, hogy jobban érezzék magukat, és milyen gyógyfüvek különösen jók az egészségünkre.

            Aztán megalapította egy társsal a Patanjali nevű vállalatot, amely nagyon rövid idő alatt kimagaslóvá vált a biológiai és ayurvédikus termékek piacán. A fogkrémével például gyorsan betört egy olyan piacra, amelyet addig multinacionális cégek uraltak. Egy év alatt a piaci részesedését 2 százalékról 6 százalékra tudta növelni, amit a Colgate, Palmolive, Unilever vagy Glaxo Smith Kline óriáscégek megéreztek.

            Singhal marketingszakértő szerint Ramdev némileg eltér a többi gurutól, mivel ő nem annyira a spirituális jelleget emeli ki, inkább az egészséget helyezi előtérbe. A két területet nem lehet teljesen szétválasztani, de Ramdev jelenleg elsősorban az egészséges, természetes, kevés vegyi anyagot tartalmazó termékekre való igényből húz hasznot. „Ez erős irányzat Indiában, akárcsak a világon mindenütt.”

            Mumbaitól Csennai-ig a plakátokon mindenütt szembetalálkozunk Ramdev fekete szakállal körülvett arcával. Ezek az általa alapított, Indiában megkerülhetetlen Patanjali cég plakátjai. Ez a vállalat elsősorban ayurvéda termékeket, szappanokat, samponokat, guru-tésztákat gyárt és forgalmaz, ami a Nestlé multi cég számára komoly konkurencia. Az előző évben (2017 márciusig bezárólag) a cég 1,6 milliárd dollár forgalmat bonyolított, a következő évre Ramdev azzal számol, hogy megkétszerezi a forgalmát. A nyereség nem ismert, Singhal 100-150 millió dollárra becsüli. Figyelemre méltó egyébként, hogy az alapító Ramdevnek nincs részesedése a vállalatban, bár ő a cég arca. „Ő igazán aszketikus életet él, nincs szüksége az életéhez sok pénzre” – véli Singhal. „Úgy hiszem, Ramdev abban különbözik másoktól, hogy ő az elért befolyást és jelenlétet élvezi elsősorban.”

            Baba Ramdev nagyon népszerű ember. Narendra Modi miniszterelnök híve, aki szintén hisz az indiai jóga erejében, és támogatja a hazai gazdaságot. Singhal szerint „Csak egy kis probléma van vele, az ugyanis, hogy a hirdetésekben néha túlzottan nacionalista hangot üt meg.” A guru azt mondja, hogy India kincseit az országban kell tartani. „Ezzel megizzaszthatjuk a multinacionális cégeket.” Singhal teljesen hamisnak tartja azt az elképzelést, hogy a multinacionális cégek, csak kihasználják az országot. „Ezek a cégek itt munkahelyeket teremtenek, és olyan befektetéseket hoznak létre, amelyekre szükségünk van.” Ramdev viszont nacionalista húrokat penget.